Vidste du at...

- Astma er den hyppigste kroniske sygdom hos børn.


- 128.000 børn kommer på skadestuen hvert år - mange efter hjemmeulykker.


- Ny undersøgelse viser, at hver tiende 3-årige er overvægtig.


- Tre ud af fire danskere mener, at tilsat farve i mad er overflødigt.


- Flere og flere helt almindelige børn spiser så meget smertestillende medicin, at de må have hjælp til at stoppe deres forbrug.

- Hvert tredje danske barn får hvidt brød til morgenmad, viser en ny undersøgelse.

- Der lever mere end 6,2 milliarder mennesker i verden. Af dem er 2,2 milliarder børn under 18 år. 1,9 milliarder af børnene bor i udviklingslande, og én milliard lever i fattigdom. Det er halvdelen af alle verdens børn.

- Magnetisk legetøj kan være livsfarligt for børn?

- Børns risiko for at udvikle allergier mindskes med 36 procent, hvis moderen spiser økologiske mælkeprodukter under graviditet og amning, viser forskning.

- Børn, der sover mindre end ni timer i døgnet, har tre gange så stor risiko for at udvikle fedme end andre børn.

- at to glas sodavand eller saftevand indeholder en hel dagsration af sukker for et børnehavebarn?

 

 


Søger du flere
artikler om børn?


 

Sponsorer

Rene ord for pengene
Digitalt bureau i Aarhus
Søgemaskineoptimering Aarhus
App Store Optimering (ASO)

 

Drenge og mandighed

Drengenes kultur er synlig (hvor pigernes oftest er ikke-synlig – eller nærmest usynlig), og er på en gang både afhængig og uafhængig af voksenkulturen. Drengekulturen inspireres af voksenkulturen, som de samtidig kæmper for at gøre op med og frigøre sig fra, så de kan finde deres egen identitet som ”mænd”. Derfor er drengene ofte i alvorlig konflikt med voksenkulturen.

Mens de yngre drenges lege og aktiviteter udfolder sig, hvor der er god plads og helst udfordringer, søger de ældste drenge..

- til idrætsklubber
- til børne- og ungdomsorganisationer
- ud i det offentlige rum som gader og pladser, hvor de kan få lov til at vise sig frem - eventuelt brillere på skateboards og rulleskøjter - gerne i flok og gerne til provokation for pigerne og de voksne!

Gennem de senere år er der vokset en ny faglitteratur frem, der belyser drengekulturen og maskuliniteten ud fra et kritisk, kvindeligt og feministisk standpunkt. Udgangspunktet for disse diskussioner er, at de små drenge omgås for mange kvindelige pædagoger – og at der er for mange kvindelige lærere i folkeskolen, som derved stadfæster de feminine attituder og rammer for adfærd og opførsel.

Den indeholder en forståelse af og bevidsthed om de små drenges behov for at udfolde sig voldsomt og støjende gennem aggressive lege. Litteraturen støtter den opfattelse, at de grundmønstre for mandlig adfærd, der opbygges i børnehaven (3-6 år) udbygges og varieres gennem drengenes lege.

I legene sætter selv de yngste drenge hinanden på en række mandighedsprøver med særlig krav om styrke om mod, og der opbygges et indbyrdes hierarki efter en ydre målestok som stærkere end, større end, hurtigere end etc.

Herved udforskes og afstives mandigheden, og de største, hurtigste, stærkeste etc. tilkæmper sig en plads som leder uden megen diskussion, mens de mindre drenge med særlige evner eller udtryksformer (som lederne foretrækker) tildeles en særlig placering.

Lederen udfordres konstant af de drenge, der er næsten lige så gode, eller som formår at etablere en anden norm af eksempelvis ”mandig/maskulin” eller intellektuel karakter.


Kilde: Jørn Martin Steenhold www.vidensbutikken.dk


16 December 2010