Vidste du at...

- Astma er den hyppigste kroniske sygdom hos børn.


- 128.000 børn kommer på skadestuen hvert år - mange efter hjemmeulykker.


- Ny undersøgelse viser, at hver tiende 3-årige er overvægtig.


- Tre ud af fire danskere mener, at tilsat farve i mad er overflødigt.


- Flere og flere helt almindelige børn spiser så meget smertestillende medicin, at de må have hjælp til at stoppe deres forbrug.

- Hvert tredje danske barn får hvidt brød til morgenmad, viser en ny undersøgelse.

- Der lever mere end 6,2 milliarder mennesker i verden. Af dem er 2,2 milliarder børn under 18 år. 1,9 milliarder af børnene bor i udviklingslande, og én milliard lever i fattigdom. Det er halvdelen af alle verdens børn.

- Magnetisk legetøj kan være livsfarligt for børn?

- Børns risiko for at udvikle allergier mindskes med 36 procent, hvis moderen spiser økologiske mælkeprodukter under graviditet og amning, viser forskning.

- Børn, der sover mindre end ni timer i døgnet, har tre gange så stor risiko for at udvikle fedme end andre børn.

- at to glas sodavand eller saftevand indeholder en hel dagsration af sukker for et børnehavebarn?

 

 


Søger du flere
artikler om børn?


 

Sponsorer

Rene ord for pengene
Digitalt bureau i Aarhus
Søgemaskineoptimering Aarhus
App Store Optimering (ASO)

 

18 forskellige muligheder for balance i familien - 10

Alle snakker om stress, men den gode nyhed er, at der findes 100-vis af måder at stresse af på.

Vi Forældre bringer her nogle af de mest familievenlige. Læs dem, bliv inspireret og prøv én - ad gangen.

Less is more, som de gamle minimalister sagde, og hvor er vi lige henne, hvis vi stresser over at stresse ned….?

Af jorunalist Karin Svennevig Hyldig


10. Den regenererende


Et anstrengt grin virker også

Alle forældre kender nok det uundgåelige morgenomkvæd: ’Kom NUUUUUU. Tag nu det tøj på? Hvad laver du? Skal du have mere at spise?’

Morgensurhed er en dårlig start på dagen. Men du kan faktisk ændre den dårlige stemning med en ret simpel yogaøvelse, som de gamle yogier kalder ’det indre smil’: Træk mundvigene så langt opad du kan. Bliv ved så længe du kan. Efterhånden virker det tvungne smil selvforstærkende. Kroppen husker at ’sådan plejer jeg at gøre, når jeg er glad,’ lykkehormonerne kommer i kog og dagen bliver alligevel én af de lidt lysere, lover dramapædagog, latterinstruktør og stud.pæd v/DPU Betina Baden.

18 April 2013