Vidste du at...

- Astma er den hyppigste kroniske sygdom hos børn.


- 128.000 børn kommer på skadestuen hvert år - mange efter hjemmeulykker.


- Ny undersøgelse viser, at hver tiende 3-årige er overvægtig.


- Tre ud af fire danskere mener, at tilsat farve i mad er overflødigt.


- Flere og flere helt almindelige børn spiser så meget smertestillende medicin, at de må have hjælp til at stoppe deres forbrug.

- Hvert tredje danske barn får hvidt brød til morgenmad, viser en ny undersøgelse.

- Der lever mere end 6,2 milliarder mennesker i verden. Af dem er 2,2 milliarder børn under 18 år. 1,9 milliarder af børnene bor i udviklingslande, og én milliard lever i fattigdom. Det er halvdelen af alle verdens børn.

- Magnetisk legetøj kan være livsfarligt for børn?

- Børns risiko for at udvikle allergier mindskes med 36 procent, hvis moderen spiser økologiske mælkeprodukter under graviditet og amning, viser forskning.

- Børn, der sover mindre end ni timer i døgnet, har tre gange så stor risiko for at udvikle fedme end andre børn.

- at to glas sodavand eller saftevand indeholder en hel dagsration af sukker for et børnehavebarn?

 

 


Søger du flere
artikler om børn?


 

Sponsorer

Rene ord for pengene
Digitalt bureau i Aarhus
Søgemaskineoptimering Aarhus
App Store Optimering (ASO)

 

18 forskellige muligheder for balance i familien - 2

Alle snakker om stress, men den gode nyhed er, at der findes 100-vis af måder at stresse af på. Vi Forældre bringer her nogle af de mest familievenlige. Læs dem, bliv inspireret og prøv én - ad gangen.

Less is more, som de gamle minimalister sagde, og hvor er vi lige henne, hvis vi stresser over at stresse ned….?

Af journalist Karin Svennevig Hyldig

2. Den svære

Vær til stede

At have sine tanker udenfor, når man endelig er hjemme. Det er vildt stressende. Og almindeligt. Men prøv alligevel at lande helt, når familien skal være sammen. Sans dig frem til dit eget nærvær, råder Stig Seberg, der selv er far til tre: Mads på otte og tvillingerne Christian og Gustav på seks:

- Smag på sovsen. Hvad smager den egentlig af? Snak om madens dufte. Se hinanden i øjnene. Lyt opmærksomt! Føl!…brug sanserne til at mærke hvor du er lige nu. Tag et par dybe indåndinger…

Nogle dage virker det. Andre dage er bare ’fraværsdage’. Det må vi så lære at leve med. Nærvær kan godt hjælpes på vej, men det er lidt ligesom med kærlighed: Du kan hverken planlægge eller fremtvinge sådan en tilstand, siger han.

21 February 2013