Vidste du at...

- Astma er den hyppigste kroniske sygdom hos børn.


- 128.000 børn kommer på skadestuen hvert år - mange efter hjemmeulykker.


- Ny undersøgelse viser, at hver tiende 3-årige er overvægtig.


- Tre ud af fire danskere mener, at tilsat farve i mad er overflødigt.


- Flere og flere helt almindelige børn spiser så meget smertestillende medicin, at de må have hjælp til at stoppe deres forbrug.

- Hvert tredje danske barn får hvidt brød til morgenmad, viser en ny undersøgelse.

- Der lever mere end 6,2 milliarder mennesker i verden. Af dem er 2,2 milliarder børn under 18 år. 1,9 milliarder af børnene bor i udviklingslande, og én milliard lever i fattigdom. Det er halvdelen af alle verdens børn.

- Magnetisk legetøj kan være livsfarligt for børn?

- Børns risiko for at udvikle allergier mindskes med 36 procent, hvis moderen spiser økologiske mælkeprodukter under graviditet og amning, viser forskning.

- Børn, der sover mindre end ni timer i døgnet, har tre gange så stor risiko for at udvikle fedme end andre børn.

- at to glas sodavand eller saftevand indeholder en hel dagsration af sukker for et børnehavebarn?

 

 


Søger du flere
artikler om børn?


 

Sponsorer

Rene ord for pengene
Digitalt bureau i Aarhus
Søgemaskineoptimering Aarhus
App Store Optimering (ASO)

 

Kræsenpinde – 3

18 opstrammende øvelser mod kræsenhed:

  1. Læg kærlighed i maden. Tag den alvorligt, så gør dit barn det samme. Det behøver ikke tage fem timer, men børn kan godt kende forskel på fastfood og hjemmelavet mad – både mentalt og på smagen.

  1. Lad børnene være med til at lave mad – sanse den, smage den, opleve farverne

  1. Acceptér et nej: Både når din etårige vender hovedet væk og når din treårige bare nægter. Hvis du nøder eller lokker, risikerer du, lillemand mister evnen til at mærke, at han er mæt. Træls, når han bliver større.

  1. Øs små portioner op. Hellere for lidt end for meget. Husk: Børn spiser mindre end voksne. Måske kan det også skærpe appetitten lidt, hvis barnet er den sidste, der får mad på sin tallerken.

  1. Skil tingene ad på tallerknen, så dit barn kan se madens farver og genkende ingredienserne. Skal maden moses, så gør det én mundfuld ad gangen, mens barnet spiser og ser på. Er du selv vild med grålig grøntsagsmos?

  1. Sørg for, at der altid står ét eller andet på bordet, dit kræsne barn kan lide: Agurkestave eller gulerodssalat f.eks.

  1. Find et æble frem, hvis barnet er sultent inden aftensmaden. Æble skærper appetitten.

  1. Tillad de små at svine lidt. De er nysgerrige og har brug for at undersøge maden med alle sanser. Får de lov, er chancen for et vellykket forhold til mad større senere hen.

  1. Fordel fokus. Er al eller megen opmærksomhed rettet mod ét barn, er det barn udenfor fællesskabet. Sådan et barn kan tage magten over hele familien – uden at blive det mindste lykkelig af det.

  1. Ignorér hvor meget der bliver spist. Uanset hvor dygtigt du presser, lokker og kræver bliver appetitten ikke bedre. De fleste børn spiser faktisk kun igennem ved ét af dagens tre hovedmåltider og modsat hvad mange tror, sover de ikke særlig godt med maven fuld.

  1. Skab ro. Sluk fjernsynet, radioen, mobilen, emhætten og anden larm, mens der spises. Og bliv siddende (det gælder også de voksne)

  1. Stress af. Så gør dine unger det samme.

  1. Drop opdragelsen. Spisetiden bør være en hyggestund, hvor man ikke bliver skældt ud over dagens fejltrin, men:

  1. Lav jeres eget sæt spisebordsværdier, som de voksne er ENIGE om. Skal jeres børn smage på maden? Sige tak for mad? Selv bære deres tallerken ud? Må de smaske? Mose? Bruge fingrene? Have albuerne på bordet? Sige frække ord? Hvad skal der evt. sludres om? Hvem skal der serveres først og sidst for? Det bestemmer I som forældre.

  1. Tving aldrig et barn til at spise op!

  1. Server ikke noget andet, hvis barnet bliver sultent 10-20 minutter efter aftensmaden.

  1. Undgå at lave mad du ikke selv kan fordrage. Kræsenhed smitter og dit barn læser dig som en åben bog.

  1. Prøv at lave en madplan og tag ungerne med på råd: De kan f.eks. bestemme, hvad familien skal have mandag og tirsdag.

© 2009 Karin Svennevig Hyldig og Vidensbutikken

31 January 2012