Vidste du at...

- Astma er den hyppigste kroniske sygdom hos børn.


- 128.000 børn kommer på skadestuen hvert år - mange efter hjemmeulykker.


- Ny undersøgelse viser, at hver tiende 3-årige er overvægtig.


- Tre ud af fire danskere mener, at tilsat farve i mad er overflødigt.


- Flere og flere helt almindelige børn spiser så meget smertestillende medicin, at de må have hjælp til at stoppe deres forbrug.

- Hvert tredje danske barn får hvidt brød til morgenmad, viser en ny undersøgelse.

- Der lever mere end 6,2 milliarder mennesker i verden. Af dem er 2,2 milliarder børn under 18 år. 1,9 milliarder af børnene bor i udviklingslande, og én milliard lever i fattigdom. Det er halvdelen af alle verdens børn.

- Magnetisk legetøj kan være livsfarligt for børn?

- Børns risiko for at udvikle allergier mindskes med 36 procent, hvis moderen spiser økologiske mælkeprodukter under graviditet og amning, viser forskning.

- Børn, der sover mindre end ni timer i døgnet, har tre gange så stor risiko for at udvikle fedme end andre børn.

- at to glas sodavand eller saftevand indeholder en hel dagsration af sukker for et børnehavebarn?

 

 


Søger du flere
artikler om børn?


 

Sponsorer

Rene ord for pengene
Digitalt bureau i Aarhus
Søgemaskineoptimering Aarhus
App Store Optimering (ASO)

 

Legens fem vigtige betingelser

Legen er underlagt fem betingelser: den 1) tid og det 2) rum, den foregår i, de 3) mennesker/personligheder, der leger, den 4) begivenhed, som har medført, at vi leger lige netop denne leg, og de 5) ting der bliver leget med - legetøj, redskaber eller genstande.

Legene reproducerer sig selv konstant i nye og forskellige udgaver. Legene er ukontrollable på grund af de mange usynlige situationer og tilstande. Det er umuligt at bestemme, hvornår en leg er fantasi eller virkelighed. Det skyldes både legetøjets og andre tilfældige genstandes skiftende betydning og karakter for de legende. Derfor kan en leg ikke gentages.

Enhver leg er enestående og unik, fordi nogle af betingelserne altid vil være ændrede eller anderledes, næste gang man prøver at lege den pågældende leg. Den legende har fået erfaring med sig fra den første oplevelse og fra de personligheder og det legetøj, der er blevet benyttet. Legen ændrer sig også hele tiden, fordi børnene/deltagerne vender og drejer legen for at finde nye sider og indfaldsvinkler ved den historie, som de legende lader legen fortælle.

Den mest unikke genstand, som mennesket har kendt i sin udviklingshistorie, er den harmoniske og totalt runde kugle - eller kopien af den, bolden. Den kan bevæge sig af sig selv, når man skubber til den, eller såfremt den bliver placeret på et skråt plan. Bolden fascinerer det legende menneske. Derfor kan man som eksempel sammenligne en bold med en leg:

  • Legen er som et rundt atom - en kugle eller en bold.
  • Den kan være stor som den store leg, lille som den lille leg.
  • Bolden har en skal, som tydeligt viser dens størrelse og muligheder - akkurat som legen har nogle grænser og regler bestemt af de legende.
  • Indholdet i bolden - den historie der bliver leget i en leg - kan være sammensat af mange forskellige ting og små elementer.

Legen kan være harmonisk og uendelig smuk, akkurat som den runde bold eller kugle.

  • Legen kan, som bolden, blive punkteret og derved miste sin harmoni og runde form, blive akavet, ligge stille, være ubevægelig i en aflåst tilstand og stilstand.
  • Hvis der sker forandringer - hvis indholdet flytter sig - bliver både legens og boldens tyngdepunkt ændret, og der kommer bevægelse - bolden begynder at rulle - legen flytter et andet sted hen eller ændrer sig til at blive en anden leg.
Både legen og bolden er underlagt de samme vilkår - den tid der bliver leget i, stedet eller rummet hvor der bliver leget, de legende og deres alder, køn og personlighed og den situation eller det tema, som bestemmer selve legen.

28 July 2010