Vidste du at...

- Astma er den hyppigste kroniske sygdom hos børn.


- 128.000 børn kommer på skadestuen hvert år - mange efter hjemmeulykker.


- Ny undersøgelse viser, at hver tiende 3-årige er overvægtig.


- Tre ud af fire danskere mener, at tilsat farve i mad er overflødigt.


- Flere og flere helt almindelige børn spiser så meget smertestillende medicin, at de må have hjælp til at stoppe deres forbrug.

- Hvert tredje danske barn får hvidt brød til morgenmad, viser en ny undersøgelse.

- Der lever mere end 6,2 milliarder mennesker i verden. Af dem er 2,2 milliarder børn under 18 år. 1,9 milliarder af børnene bor i udviklingslande, og én milliard lever i fattigdom. Det er halvdelen af alle verdens børn.

- Magnetisk legetøj kan være livsfarligt for børn?

- Børns risiko for at udvikle allergier mindskes med 36 procent, hvis moderen spiser økologiske mælkeprodukter under graviditet og amning, viser forskning.

- Børn, der sover mindre end ni timer i døgnet, har tre gange så stor risiko for at udvikle fedme end andre børn.

- at to glas sodavand eller saftevand indeholder en hel dagsration af sukker for et børnehavebarn?

 

 


Søger du flere
artikler om børn?


 

Sponsorer

Rene ord for pengene
Digitalt bureau i Aarhus
Søgemaskineoptimering Aarhus
App Store Optimering (ASO)

 

”Sommeropdragelse” nr. 5 - Vand

Er alle andres unger meget mere modige i det våde element, end din øjesten?
Fat mod! Junior kan faktisk godt nå at lære at ’svømme’ på en enkelt sommer, fortæller fysioterapeut Helle Sandberg Kromann, medforfatter til bogen ’Babysvømning. Hvorfor & Hvordan’.

Fidusen består faktisk mest i at være SAMMEN i vandet. Lave noget, dit barn finder sjovt og er trygt ved. Forældre er tit alt for utålmodige, og så går den gode proces i baglås, siger hun.

For et lille barn er en svømmehal fuld af nye sanseindtryk. Mange er utrygge de første mange gange og det er der altså ikke noget at sige til, pointerer hun og råder forældrene til at bevare øjenkontakten og kropskontakten, indtil barnet selv gør sig fri.

 

En god vandhunde-opskrift i barnets tempo kan f.eks. se sådan her ud:

 

  1. Lær at trække vejret ind OVER vandoverfladen og puste ud UNDER. Øvelsen kan eventuelt begynde derhjemme med et sugerør ned i en fyldt håndvask.

 

  1. Lær at få vand i hovedet. På vandskrækholdene leger børnene en ’morgen’-leg, hvor de blandt andet skal vaske sig i ansigtet. En vandkande derhjemme i badet kan være god, ligesom et par svømmebriller med ufarvede glas kan være en stor hjælp – også til børn, der hader at få vasket hår.

 

  1. Lær at dykke længere og længere ned. I barnets tempo. Måske igennem en hula-hop ring.

 

  1. Find balancen i vandet. Med en voksen ved hånden skal jeres unge vandhund lære at: Slippe bunden, springe i fra kanten, flyde på ryggen, slå kolbøtter i vandet – eller hvad der nu lige er sjovt.
  2. Søde gys er ok. Rædsel duer ikke.
  3. I børnebassinet kan en tre-fire årig have glæde af at prøve at sætte sig, lægge sig og rejse sig op en masse gange.

 

  1. Kom fremad. Barnet prøver at padle sig frem på en plade eller lignende. Det gælder om at komme hen til kanten over længere og længere afstand. Igen: Gå langsomt frem.

 

- Og så skal man altså ikke tro, at man kan lære sit førskolebarn brystsvømning, pointerer Helle Sandberg Kromann. Det er de små slet ikke motorisk klar til. I dag lærer de typisk crawl, rygcrawl og butterfly INDEN brystsvømning. Måske finder de deres helt egen teknik og det skal de have lov til

 

Helle Sandberg Kromanns bedste begynder-svømmeråd:

 

  1. Køb svømmebriller uden farve i glassene. Der er i forvejen lidt for mange indtryk, barnet skal kapere. Vis verden så også skifter farve, kan det godt blive dråben….

 

  1. I ørerne er vand mest generende - hvis man lige ligger og skvulper i overfladen. Hold ørerne over eller undr vandet. Om børn med dræn tåler at få badevand i ørerne, er eksperterne ikke helt enige om. - Men jeg har mødt masser af børn med dræn, der dykker og svømmer uden problemer, siger Helle Sandberg Kromann.

 

  1. Drop baderinge, svømmeluffer, bælter og flyde-badedragter. De giver falsk tryghed – både for barnet og forældrene. På stranden kan det ende helt galt, fordi det tager 10-15 sekunder ekstra at rejse sig med vinger eller svømmering på. Måske når der at skylle en bølge ind i mellemtiden. Lær hellere barnet at manøvrere i vand uden hjælpemidler.

 

  1. Leg i vandet. Velkendte lege som ’Jeg gik mig over sø og land’. Tag eventuelt en tur i rutchebanen SAMMEN. Hvis barnet har lyst!

 

 

FERIETIP – og leg:

Slap af vand i Jylland

Danmarks Saltcenter på Mariager Havn råder over intet mindre end en dansk, indendørs miniudgave af Det Døde Hav: Et almindeligt badebassin tilsat 30 pct. sydesalt. At synke er umuligt og bassinet er samtidig ret roligt: Udspring forbudt – almindelige svømmeøvelser vanskelige. Man kan bare ligge og dase i det kropsvarme vand, der oven i købet virker lindrende på ledsmerter og hudproblemer som psoriasis….

Læs mere på www.saltcenter.com

16 January 2014