Vidste du at...

- Astma er den hyppigste kroniske sygdom hos børn.


- 128.000 børn kommer på skadestuen hvert år - mange efter hjemmeulykker.


- Ny undersøgelse viser, at hver tiende 3-årige er overvægtig.


- Tre ud af fire danskere mener, at tilsat farve i mad er overflødigt.


- Flere og flere helt almindelige børn spiser så meget smertestillende medicin, at de må have hjælp til at stoppe deres forbrug.

- Hvert tredje danske barn får hvidt brød til morgenmad, viser en ny undersøgelse.

- Der lever mere end 6,2 milliarder mennesker i verden. Af dem er 2,2 milliarder børn under 18 år. 1,9 milliarder af børnene bor i udviklingslande, og én milliard lever i fattigdom. Det er halvdelen af alle verdens børn.

- Magnetisk legetøj kan være livsfarligt for børn?

- Børns risiko for at udvikle allergier mindskes med 36 procent, hvis moderen spiser økologiske mælkeprodukter under graviditet og amning, viser forskning.

- Børn, der sover mindre end ni timer i døgnet, har tre gange så stor risiko for at udvikle fedme end andre børn.

- at to glas sodavand eller saftevand indeholder en hel dagsration af sukker for et børnehavebarn?

 

 


Søger du flere
artikler om børn?


 

Sponsorer

Rene ord for pengene
Digitalt bureau i Aarhus
Søgemaskineoptimering Aarhus
App Store Optimering (ASO)

 

”Kanon for syvårige”

Hvad skal børn kunne og vide når de er 5-7 år?
- før de begynder i skolen.

En alternativ måde at anskue viden på.
Bog om børn og læring – Af Donata Elschenbroich: ”Kanon for syvårige” - 2005

Donata Elschenbroich oversigt over, hvad hun mener syvårige bør kunne og bør have oplevet ifølge forældre og andre eksperter.
En hyldest til Donata Elschenbroich for at have udfærdiget denne kanon.
For at kunne beherske de færdigheder, som Donata Elschenbroich henviser til, må man jo gerne øve sig i forvejen.
Øvelse gør mester, bliver der sagt.
Hvert eneste udsagn er et projekt i sig selv – et livs projekt, som kræver at den voksne, som er sammen med børnene, forbereder sig og benytter sig af mange forskellige slags lege, historier, sange.

Bl.a. nævner hun:

- Have oplevet sin egen tilstedeværelse som et positivt bidra ”Hvis du ikke havde været til..” ”Vi savnede dig..”
- Ville vinde og kunne tabe
- Vide, hvad ” Det går skidt” betyder. Ikke forveksle sult med irritation, eller træthed med bedrøvelse. Fornemme elementære psykosomatiske sammenhænge: sengevædning har fx noget med sindsbevægelse at gøre.
- Have tilgivet en voksen en uretfærdig straf
- Kender billeder for sjælelig bevægelse: ”som når en ballon springer..” ”et kar løber over”..
- Have en erindring om at dets egne fremskridt i læring udløser behag hos andre.
- Have set faderen barbere sig
- Sammen med faderen have lavet mad, gjort rent, redt senge, lavet hobbyarbejde og tilbragt hele dage sammen med ham. Være blevet passet af ham under sygdom
- Have gjort den erfaring at vand bærer kroppen op.

- Kunne gynge: hvad gør min krop ved gyngen, hvad gør gyngen med min krop
- Have deltager i en pudekamp
- Have lavet en snemand. Et sandslot. En dæmning i åen. Kunne tænde og slukke et bål under åben himmel. Have afprøvet en havelampe med levende lys og en vindmølle.

- Have lavet smør. Pisket fløde. Kende elementær køkkenkemi og fysik. Skimmel, skadeligt og pikant. Kunne røre rundt, hakke, skrælle, ælte, passere gennem sigte. Sprød/brændt på!”, rå/mør, Saltning, ”en pris”
- Have rejst: opleve familien, forældrene i andre omgivelser. Opleve modsætningen: komfort/”Robinson”, hjemme/på vej, on the road. Første oplevelse af hjemve, vandring, ”herberger”, hjemløshed
- Have overnattet hos en anden familie. Været i berøring med andre familiekulturer og leveregler. Kende en skik, der kun gælder dets egen familie.

Men disse udsagn er bare en lille del af hendes – kanon for 7-årige.


22 July 2010