Vidste du at...

- Astma er den hyppigste kroniske sygdom hos børn.


- 128.000 børn kommer på skadestuen hvert år - mange efter hjemmeulykker.


- Ny undersøgelse viser, at hver tiende 3-årige er overvægtig.


- Tre ud af fire danskere mener, at tilsat farve i mad er overflødigt.


- Flere og flere helt almindelige børn spiser så meget smertestillende medicin, at de må have hjælp til at stoppe deres forbrug.

- Hvert tredje danske barn får hvidt brød til morgenmad, viser en ny undersøgelse.

- Der lever mere end 6,2 milliarder mennesker i verden. Af dem er 2,2 milliarder børn under 18 år. 1,9 milliarder af børnene bor i udviklingslande, og én milliard lever i fattigdom. Det er halvdelen af alle verdens børn.

- Magnetisk legetøj kan være livsfarligt for børn?

- Børns risiko for at udvikle allergier mindskes med 36 procent, hvis moderen spiser økologiske mælkeprodukter under graviditet og amning, viser forskning.

- Børn, der sover mindre end ni timer i døgnet, har tre gange så stor risiko for at udvikle fedme end andre børn.

- at to glas sodavand eller saftevand indeholder en hel dagsration af sukker for et børnehavebarn?

 

 


Søger du flere
artikler om børn?


 

Sponsorer

Rene ord for pengene
Digitalt bureau i Aarhus
Søgemaskineoptimering Aarhus
App Store Optimering (ASO)

 

Intelligenserne

I den gamle berømte tegneserie Barbapapa er de forskellige figurer henholdsvis musikalsk, sproglig, kropslig, social osv. Om det er fra denne tegneserie at amerikaneren Howard Gartner har fået sin inspiration til sine 7 intelligenser (først var der 7 – så blev det til 8 og senere igen til 9) skal stå hen i det uvisse.

Mange andre har senere ladet sig inspirere til at udbygge teorien om intelligenserne. Glimrende, for med al den snak om menneskers forskellige evner og anlæg er diskussionerne med til at fremhæve, at man kan være ”klog” på mange forskellige måder – og at det både er urimeligt og forkert kun at fremhæve nogle markante intelligensområder – eksempelvis den sproglige og logisk-matematiske intelligens. Der bliver hermed også plads til ”de alternativt intelligente” – forhåbentligt!

Rumlig intelligens (Billed-klog)
- er evnen til at opfatte og udtrykke dele af den rumlige verden nøjagtigt.

Eksistentiel intelligens (Livs-klog)
- er evnen til at erkende situationer og episoder, - hvor etiske, æstetiske og religiøse faktorer er i indbyrdes balance.

Intuitiv intelligens (Fornemme-klog)
- er evnen til at fornemme hvad der (sikkert) vil ske, at tankelæse og tænke synkront.

Personlig intelligens (Jeg-klog)
– er selvindsigt og evnen til at handle på en måde, der er tilpasset denne viden.

Krops-kinæstetisk intelligens (Krops-klog)
- er evnen til at bruge hele kroppen til at udtrykke ideer og følelser.

Musikalsk intelligens (Musik-klog)
- er evnen til at opfatte og udtrykke rytmer, toner, klangfarver og melodier.

Naturalistisk intelligens (Natur-klog)
– er evnen til at aflæse naturens kræfter og forstå, hvorledes disse påvirker menneskers livsvilkår.

Sproglig intelligens (Ord-klog)
- er evnen til tænke i tale, bruge ord og have fornemmelse for at kunne lære andre sprog.

Social intelligens (Os-klog)
– er evnen til at skelne sindsstemninger og følelser hos andre mennesker – og at kunne samarbejde.

Logisk-matematisk intelligens (Tal-klog)
- er evnen til at bruge matematik i praksis (men også at lege med talteori - ligninger - geometri - topologi)

© 1998 Jørn Martin Steenhold - Teksten indgår i bogen: Legetøjet og intelligenserne, Praksis 2005

18 July 2010