Vidste du at...

- Astma er den hyppigste kroniske sygdom hos børn.


- 128.000 børn kommer på skadestuen hvert år - mange efter hjemmeulykker.


- Ny undersøgelse viser, at hver tiende 3-årige er overvægtig.


- Tre ud af fire danskere mener, at tilsat farve i mad er overflødigt.


- Flere og flere helt almindelige børn spiser så meget smertestillende medicin, at de må have hjælp til at stoppe deres forbrug.

- Hvert tredje danske barn får hvidt brød til morgenmad, viser en ny undersøgelse.

- Der lever mere end 6,2 milliarder mennesker i verden. Af dem er 2,2 milliarder børn under 18 år. 1,9 milliarder af børnene bor i udviklingslande, og én milliard lever i fattigdom. Det er halvdelen af alle verdens børn.

- Magnetisk legetøj kan være livsfarligt for børn?

- Børns risiko for at udvikle allergier mindskes med 36 procent, hvis moderen spiser økologiske mælkeprodukter under graviditet og amning, viser forskning.

- Børn, der sover mindre end ni timer i døgnet, har tre gange så stor risiko for at udvikle fedme end andre børn.

- at to glas sodavand eller saftevand indeholder en hel dagsration af sukker for et børnehavebarn?

 

 


Søger du flere
artikler om børn?


 

Sponsorer

Rene ord for pengene
Digitalt bureau i Aarhus
Søgemaskineoptimering Aarhus
App Store Optimering (ASO)

 

Lektiehjælp

Det er nødvendigt at diskutere, hvad lektier er, og om det overhovedet er lektierne, der er det vigtigste at hjælpe med i lektiecafeer, mener Jens Saarup, der har fulgt 28 projekter med lektiehjælp til udsatte børn.

Fra 2004 til 2006 har 28 projekter i hele landet eksperimenteret med forskellige måder at hjælpe udsatte børn med lektierne på. Projekterne er et resultat af Undervisningsministeriets program

”Udsatte børns undervisning”.

Målet med projekterne var at forberede børnenes forudsætninger for at deltage i den almindelige undervisning. På sidelinien har konsulenter fra videncenteret KLEO støttet og udfordret projekterne. De har besøgt stederne og interviewet lærerne om deres erfaringer.

Resultatet kan læses i FOLKESKOLEN 3/2007 – og hvad blev som sammenfattende resultatet:

Det er bestemt ikke noget entydigt resultat, men sammenfattende forholder det sig således, at jo mere opmærksomhed udsatte børn får – herunder venlighed og hjælp, ros og støtte, foruden accept fra kammeraterne – des bedre bliver de til at koncentrere sig om at deltage på lige fod med de andre børn i klassen.

Generelt er det slet ikke sikkert, at lektier og terperi er den rigtige måde at lære på. Det er stadig lysten, der driver værket – også for små børn – og det er stadig nysgerrighed og samarbejde, som får det bedste op i børnene, når det drejer sig om tilegnelse af ny viden.

Kilde: FOLKESKOLEN 28/2007

23 October 2010