Vidste du at...

- Astma er den hyppigste kroniske sygdom hos børn.


- 128.000 børn kommer på skadestuen hvert år - mange efter hjemmeulykker.


- Ny undersøgelse viser, at hver tiende 3-årige er overvægtig.


- Tre ud af fire danskere mener, at tilsat farve i mad er overflødigt.


- Flere og flere helt almindelige børn spiser så meget smertestillende medicin, at de må have hjælp til at stoppe deres forbrug.

- Hvert tredje danske barn får hvidt brød til morgenmad, viser en ny undersøgelse.

- Der lever mere end 6,2 milliarder mennesker i verden. Af dem er 2,2 milliarder børn under 18 år. 1,9 milliarder af børnene bor i udviklingslande, og én milliard lever i fattigdom. Det er halvdelen af alle verdens børn.

- Magnetisk legetøj kan være livsfarligt for børn?

- Børns risiko for at udvikle allergier mindskes med 36 procent, hvis moderen spiser økologiske mælkeprodukter under graviditet og amning, viser forskning.

- Børn, der sover mindre end ni timer i døgnet, har tre gange så stor risiko for at udvikle fedme end andre børn.

- at to glas sodavand eller saftevand indeholder en hel dagsration af sukker for et børnehavebarn?

 

 


Søger du flere
artikler om børn?


 

Sponsorer

Rene ord for pengene
Digitalt bureau i Aarhus
Søgemaskineoptimering Aarhus
App Store Optimering (ASO)

 

Følge med udviklingen

Ups, jeg kom til at tage hans strømper af, selvom han godt kunne selv. Mine hænder kom til at gøre det af sig selv – det var blevet en vane.

Vaner er gode redskaber til at opretholde de daglige rutiner med. Det er nemt og dejligt, at hænderne kan gøre ting, mens at hjernen kører på et minimum af energi. Det er der brug for - bare ikke hele tiden. Når hjernen er slået fra og fokus er væk, er der stor sandsynlighed for, at opmærksomheden også er det. Det kan være de dage, der ender i uro, kaos og måske små ulykker.

Balancen imellem mere eller mindre opmærksomhed, er ikke altid til at viljebestemme. Ydre og indre påvirkninger spiller ofte en rolle. De eneste to handlinger, der virkelig hjælper, er at øve sig i at bevare sin opmærksomhed og at lave nogle gode vaner, der opretholder sikkerhed og tryghed. Gode vaner, er gode regler, der er blevet til rutiner. Rutinen kan holde kroppens handlinger i et bestemt spor – selvom hjernen er slået fra.

Det er smart i en børnegruppe, for de fleste gange vil de følge sporet. ”Vi går altid ind af den samme dør og hen til vores faste pladser”. Det er også nyttigt for den voksne, for rutinen gør, at behovet for instrukser nedsættes. Færre instrukser giver færre justeringer, der kan ende i irettesættelser – og potentielle ”skælde ud”-gensvar. Til gavn for alle!

Opmærksomheden skal bruges og skærpes hvis rutinerne ikke fungerer. Det er tegn på at en udvikling har fundet sted, og tiden til justering er kommet. Se efter signalerne i det børnene gør, og følg med i børnenes udvikling.

Så undgå irritation over al det børnene kan, selvom de viser det på upassende tidspunkter. Brug den energi som børnene besidder, til at stille krav til dem om samarbejde. Samarbejde med strømpen, med trappen, med løbelegen og sovelegen.

Legen med energifyldte tumlinger, kan afstemmes med det vanedannende spørgsmål – er dette en god leg?

Mette Petersen er pædagog med særlig viden om småbørn og vuggestuen.
Mette skriver essays og artikler for Vidensbutikken og Børneliv -
og holder foredrag om små børns trivsel og udvikling i vuggestuen.
Du kan skrive til Mette på –
mp@mettepetersen.info

eller besøge hendes hjemmeside på www.mettepetersen.info

2 February 2013