Vidste du at...

- Astma er den hyppigste kroniske sygdom hos børn.


- 128.000 børn kommer på skadestuen hvert år - mange efter hjemmeulykker.


- Ny undersøgelse viser, at hver tiende 3-årige er overvægtig.


- Tre ud af fire danskere mener, at tilsat farve i mad er overflødigt.


- Flere og flere helt almindelige børn spiser så meget smertestillende medicin, at de må have hjælp til at stoppe deres forbrug.

- Hvert tredje danske barn får hvidt brød til morgenmad, viser en ny undersøgelse.

- Der lever mere end 6,2 milliarder mennesker i verden. Af dem er 2,2 milliarder børn under 18 år. 1,9 milliarder af børnene bor i udviklingslande, og én milliard lever i fattigdom. Det er halvdelen af alle verdens børn.

- Magnetisk legetøj kan være livsfarligt for børn?

- Børns risiko for at udvikle allergier mindskes med 36 procent, hvis moderen spiser økologiske mælkeprodukter under graviditet og amning, viser forskning.

- Børn, der sover mindre end ni timer i døgnet, har tre gange så stor risiko for at udvikle fedme end andre børn.

- at to glas sodavand eller saftevand indeholder en hel dagsration af sukker for et børnehavebarn?

 

 


Søger du flere
artikler om børn?


 

Sponsorer

Rene ord for pengene
Digitalt bureau i Aarhus
Søgemaskineoptimering Aarhus
App Store Optimering (ASO)

 

Her Drenge


I beskrivelsen af piger, gjorde vi fra start opmærksom på, at enhver karakteristik af køn både kan være svær at lave samt farlig at ytre. Det samme gør sig gældende for denne karakteristik af drenge!

Også karakteristikken af drenge er baseret på begreber, som de fleste mennesker nok kan nikke genkendende til.

Det første vi skal kigge på, er ”drengeord.” Disse er hyppigt anvendte begreber, der beskriver drengene eller relaterer til de tanker, man må have om dem. Man siger f.eks. om drenge, at de er stærke (selvom de jo både fysisk som psykisk kan være slatne som regnorme.) Andre relevante ”drengeord” er:

 

  • Hårde
  • ”Kan noget”
  • Som ”Batman” (eller anden helt)
  • Stort
  • Kan gennemføres
  • In (hvad er ”sejt”)
  • Stærke identifikationsfigurer

 

En anden måde at karakterisere drenge er gennem de symboler der knytter sig til dem, eller som statistisk set har tendens til at fange drenges opmærksomhed og interesse. Klassiske drengesymboler af den type er:

 

  • Biler
  • Skydere
  • Flyvere
  • Værktøj
  • Stærke mænd

 

Få mere viden om drenge og mandighed

 

For at gå et skridt videre i denne karakteristik af drenge må vi få indsigt i drenges leg. Denne indsigt får vi ved at kigge lidt nærmere på de koder og begreber der relaterer til drengelegetøj:

 

 

  • Magt
  • Styrke
  • Selvstændighed
  • Handlekraft
  • Funktion
  • Holdbarhed
  • Heltefantasier og drømme

 

Og lad os så gå nærmere ind i det med legen…:

 

I 3-4 års alderen har drenge generelt endnu ikke fundet sammen som gruppe.

Når de leger i børnehaven foregår det derfor oftere end piger alene med hver deres legetøj (biler og små redskaber, byggesæt, konstruktionslegetøj med mere) eller de leger motoriske lege (cykler, kører, spiller, klatrer med mere).

Drenge befinder sig i højere grad som enkeltindivider i periferien omkring pigegruppen. Nogle gange udvælger pigerne sig ”favoritdrenge”, der sædvanligvis er drenge, som både forstår og har evner og erfaring til at falde ind i pigers far-mor-børn rollelege, og derfor ”får lov til” at komme ind i pigernes lege - men da som regel i mindre glorværdige roller som far (på arbejde), lillebror (som skal sove i barnevognen) eller som slem hund (som skal blive i sin kurv).

Omkring 5-6 års alderen finder drengene sammen i ofte meget voldsomme, fysiske lege, som kræver mange deltagere og meget plads. Typisk er det bande- og floklege som cowboys og indianere, røvere og soldater, politi og tyve etc. Temaerne i disse lege er at vinde eller tabe. Sejr eller nederlag er klart og tydeligt markeret. Legene handler også om at være med i eller uden for loven og normen som insiders eller outsideres.

Legene er klart aftalte og tilrettelagt på forhånd helt ned i de mindste detaljer. Under legene forekommer der ikke så meget snak (”kun” voldsomme hyl og skrig), men såfremt det sker, er det især for at diskutere og afklare rettigheder og pligter, som hører til de respektive gruppe- og rollebesætninger, eksempelvis:

  • Er Batman stærkere end Action Man?
  • Har politifolk ret til at være brutale og slå?
  • Vinder indianerne altid over de hvide?
  • Må man skyde på en sherif?
16 January 2014