Rummelighed, kærlighed og læring

Når man fra uddannelsespolitisk side har skabt en diskussion om at ønske læreplaner for de små børn, kan disse planer også omfatte andre områder end det sproglige – eksempelvis sociale kompetencer, krop og bevægelse, natur, kultur og værdier, ja barnets hele alsidige personlighed og udvikling.

 

Samtidig kan det også være rart at vide, om børnene så også ”lærer” noget. Pædagogerne skal kunne dokumentere, at børnene lærer noget – hvilket er det samme som at pædagogerne i børnehaverne også bestiller noget – og ikke bare ”kun leger” med børnene. Diskussionen var på flere tidspunkter i 2001-2004 ved at blive et spørgsmål for eller imod leg, hvilket i selv var yderst uheldig, fordi fokus blev fjernet fra børnene selv. Legen begyndte at blive underkendt som en menneskelig udtryksform, som især børn benytter i deres iver efter at lære denne verden at kende. Meget uheldigt.

 

Legen er det primære for børn.
Legen vil blive den væsentligste faktor i fremtidens samfund og vil påvirke både uddannelse og vores hverdag.
Det er naturligvis også væsentligt at børnene lærer noget, erhverver sig viden, som de kan bruge hele livet igennem – men det har dog altid været således, at børn og voksne lærer bedst af lyst. Det er lysten der driver værket – og det er glæden ved at lære, beherske, eksperimentere, opdage og erobre viden, der skaber det hele barn – det hele menneske.

Hvad er da det hele barn?

 

Det hele barn
- er det barn, som får mulighed for at drømme.
- afprøve tingenes muligheder.
- lege og eksperimentere med materialer, værktøj og legetøj.
- nysgerrigt går på opdagelse i naturen.
- har mulighed for at mærke og sanse verden.
- og kan fortælle og berette om dette til andre.

 

Hvad skal børn mellem 5-6 til 8-9 år lege og eksperimentere sig frem til at vide?
Her tænkes der ikke på paratviden – men viden og erfaring!
Først er det meget væsentligt at påpege, at alle børn på det samme alderstrin ikke kan vide det samme. Børn er forskellige – de erhverver sig viden på forskellig måde – de lærer forskelligt – og de leger forskelligt.
Sidst i denne bog er der indsat nogle videns og aktivitetsskemaer, som ganske klart anviser, hvad nogle børn behersker allerede ved 5-6 års alderen – andre børn først ved 8 års alderen – måske endda først når de er ni.

 

Giv derfor plads til rummeligheden i processen ved at lære og lege – og husk kærligheden!

 

© 2005 Jørn Martin Steenhold