Søgemaskineoptimering – Hvad er søgemaskineoptimering?

For ikke mange år siden var det de færreste der vidste hvad søgemaskineoptimering var. Dengang var online markedsføring ofte begrænset til noget mere håndgribeligt og mere visuelt; bannere. Altså markedsføring hvor man forsøger at skabe et behov eller påvirke det (push marketing) I dag ved de fleste webshopejere at gode placeringer på Google, og dermed Effektiv søgemaskineoptimering, er absolut den vigtigste brik i marketingplanen. For der er ikke noget mere effektivt end at få forbrugere ind på ens hjemmeside, når de på eget initiativ har søgt efter de var eller ydelser man tilbyder.

Søgemaskineoptimering er både nemt og svært. Det er forholdsvis nemt at sætte sig ind i det grundlæggende og dette kan i sig selv afføde stor effekt. Et alternativ er at hyre professionel hjælp udefra, hvilket mange også vælger at gøre. Det er vigtigt at have en konkret plan for, hvad man vil opnå med søgemaskineoptimeringen. Hvilke søgeord er vigtige for forretningen? Hvilke giver mest trafik? Hvilke konverterer bedst? Osv. Det er med andre ord en stor fordel at man har et klart billede af ens forretnings styrker. Hvis man er mest konkurrencedygtig med produkt ”A” vil de forbrugere der finder en efter en søgning på det produkt konvertere bedre end de der har søgt efter produkt ”B” som man er mindre konkurrencedygtig på.

Organisk søgemaskineoptimering har den ene ”svaghed” at det er en proces. Google crawler hyppigere hjemmesider i dag end for 5 år siden, så man får hurtigt den første effekt, men man skal indstille sig på at arbejde med og tænke i søgemaskineoptimering løbende. Den tid man bruger på organisk søgemaskineoptimering er dog givet vældig godt ud, så det er bare med at komme i gang!