≡
Forside / Information
Kontakt
Om børn, barndom, leg og liv
Menu
  • Jørn Martin Steenhold
    +
    • Barndomsuniverset
    • Profil
    • Forfatterskab
      +
      • Bibliografi
      • Udgivelser
    • Formidling og sprog
    • Semiotikken
    • Med semiotikken i børns hverdag
    • Semiotikken i praksis
    • Anvendte citater
    • KONVENTET
  • Barndomskanon
    +
    • Inspiration og ideer
    • Det hele barn
      +
      • Sansning
      • Viden
      • Erfaring
      • Udtryk
      • Tolkning
      • Fortolkning
    • Kanon for sansning
    • Kanon for legen
    • Kanon for livsmod og fantasi
    • Kanon for baby
    • Kanon for det lille barn | 12-24 måneder
    • Kanon for det lille barn ca. 2 til 3 år
    • Kanon for den 3 årige
    • Kanon for den 4 årige
    • Kanon for den 5 årige
    • Kanon for den 6 årige (6-9 årige)
    • Kanon for den 7 årige
    • Kanon for den 8 årige
    • Kanon for den 9 årige
    • Kanon for 10-11 årige
    • Viden kanon
      +
      • Viden om - billeder og rum
      • Viden om - det intuitive
      • Viden om - det personlige
      • Viden om - egen krop
      • Viden om - liv og eksistens
      • Viden om - musik og det musiske
      • Viden om - natur
      • Viden om - ord og sprog
      • Viden om - sociale faktorer
      • Viden om - tal
    • Kanon for børns færdigheder 6-9 år
      +
      • Færdigheder vedr. rumlig viden
      • Færdigheder vedr. intuitiv viden
      • Færdigheder vedr. "egen-viden" - personlig viden 
      • Færdigheder vedr. viden om kroppen
      • Færdigheder vedr. musisk viden
      • Færdigheder vedr. viden om natur
      • Færdigheder vedr. sproglig viden
      • Færdigheder vedr. social viden
      • Færdigheder vedr. matematisk viden
    • Boginfo - ved Peter Eie Christensen
      +
      • 1 Sansning
      • 2 Viden
      • 3 Erfaring
      • 4 Udtryk
      • 5 Tolkning
      • 6 Fortolkning
      • 7 Dannelseshjulet
    • Bekendtgørelse af FN-konvention af 20. november 1989 om Barnets Rettigheder
      +
      • Kapitel I
      • Kapitel II
      • Kapitel III
    • Litteratur
  • Legende læring
    +
    • Kapitel 1
      +
      • Fantasi og leg
      • Legeformer
      • Viden
      • Tegn
      • Tegn på viden
      • Læring
      • Tegn på læring
      • Legende læring
      • Lærende lege i praksis
      • Glæden ved at lege
      • Vejledning til ugeplanerne
      • Oversigt - ugeplan
      • Ugeplanernes indhold
    • Kapitel 2 - Januar måned
      +
      • Første uge
      • Anden uge
      • Tredje uge
      • Fjerde uge
    • Kapitel 3 - Februar måned
      +
      • Første uge
      • Anden uge
      • Tredje uge
      • Fjerde uge
    • Kapitel 4 - Marts måned
      +
      • Første uge
      • Anden uge
      • Tredje uge
      • Fjerde uge
    • Kapitel 5 - April måned
      +
      • Første uge
      • Anden uge
      • Tredje uge
      • Fjerde uge
      • Femte uge
    • Kapitel 6 - Maj måned
      +
      • Første uge
      • Anden uge
      • Tredje uge
      • Fjerde uge
    • Kapitel 7 - Juni måned
      +
      • Første uge
      • Anden uge
      • Tredje uge
      • Fjerde uge
      • Femte uge
    • Kapitel 8 - Juli måned
      +
      • Sansning
      • At sanse - jord, sand, ild og vand
      • Fænomenerne
      • Sommeroplevelser - Landskabsformer
      • Naturtyper
    • Kapitel 9 - August måned
      +
      • Første uge
      • Anden uge
      • Tredje uge
      • Fjerde uge
    • Kapitel 10 - September måned
      +
      • Første uge
      • Anden uge
      • Tredje uge
      • Fjerde uge
    • Kapitel 11 - Oktober måned
      +
      • Første uge
      • Anden uge
      • Tredje uge
      • Fjerde uge
      • Femte uge
    • Kapitel 12 - November måned
      +
      • Første uge
      • Anden uge
      • Tredje uge
      • Fjerde og femte uge
    • Kapitel 13 - December måned
  • Tegn på læring
  • Forskning
    +
    • Det lille barn
    • Legetøjsforskning
      +
      • Toys & Users
        +
        • Introduction - Toys & Users
        • Toys & Users 1 & 2
          +
          • Part I - Paradigms, Texts and Codes
            +
            • Introduction
            • Philosophical considerations
            • Relationships and dialogics
            • Time
            • Relativity and logic 
            • Control and Consciousness
            • On the origins of consciousness and of the I
            • The triad concept
            • A play triad
            • Toys
            • How do we position toys?
            • How do toys’ characteristics provoke creative thoughts and actions?
            • How can toys’ characteristics be viewed from a semiotic perspective?
            • Hegemony and creative play
            • The concrete, the diffuse and the abstract - as a paradox
            • Spheres of investigation and triads
            • Universal pragmatism and the play triad
            • Peirce and the triadic sign concept
            • Primary sign, object/case and interpretation
            • Summary: Toy semiotics and the play triad
            • Sender and recipient
            • The toy as a pragmatic communicator
            • Summary
            • Play
            • Summary re play
            • Games as pragmatic communication
          • Part II - Toys
            +
            • Introduction
            • Definitions
            • Bibiography
            • Fiction, fairy tales and Hans Christian Andersen
            • Non-fiction
            • Chapter 5 The Toy as an Object
            • History
            • Objects of curiosity
            • Toys as kitsch
            • The aesthetic dimension of the toy
            • The manufactured dimension of the toy
            • The gender-specific appeal of toys and the set of toy attributes
            • Girls’ attributes
            • Boys’ attributes
            • Gender-specific attributes and differences in toys
            • Chapter 6 The Roles of Toys and of Play
            • Dangerous fantasy and the urgency of reality 
            • Play and childhood culture
            • Play and the phases in children’s cultural development
            • The cultural toy 
            • Toys’ creative meaning
            • A child’s world picture
            • Objectivity criteria
            • Positioning
            • Declarations
            • Toy advertising
            • Chapter 8 The Toy Classification
            • Classification systems
            • Classifications with a social anthropological orientation
            • The toy classification
            • Contents
            • The toy classification: main and subsidiary groups
        • Toys & Users 3 & 4
          +
          • Part III - Play
            +
            • Introduction
            • Play and the person-at-play
            • Types of Play 
            • Studies in play
            • Play and development
            • Play and learning
            • Play and socialisation
            • Play, psychoanalysis and play therapy
            • Play and drama
            • Play, culture and social anthropology
            • Play and gender
            • Chapter 10 The Relativity of Play
            • The human being at play - Homo Ludens
            • Energy, discipline, time and space
            • Play forms, production and quality
            • Chapter 11 Play as Paradox
            • Communication - “quadreologic communication”
            • Conflict socialisation
            • Order and anarchy
            • Constructivism and deconstructivism
            • Chapter 12 The Play Classification
            • Genre relation
            • Object transformation
            • The play classification model
            • The play classification: main and subsidiary groups
            • Games children and parents play together
          • Part IV - Consumers, Texts and Codes
            +
            • Introduction
            • Consumer behaviour and understanding the consumer
            • Introducing the model for understanding the consumer
            • Existential consumer needs
            • Values
            • Chapter 13 Consumer Representative
            • Information and data
            • Data collection
            • Coding
            • The children, the parents and age distribution
            • Educational background
            • Profession/job
            • Working life pattern 
            • Parents’ life patterns, holidays and working hours
            • Hobbies and interests
            • Parents’ time resources
            • Attitudes to the future - as a value
            • Comparative overview
            • Chapter 14 Lifestyle Differences - "The Social Aspect"
            • Life pattern
            • Production methods, family culture and values & Family relationships
            • The eco-social environment and life cycle
            • Structural values
            • Chapter 15 Different Experiences - "The Situation Aspect"
            • Consumers’ situation
            • Relationship values and modern childhood 1990-2000
            • Daily life and parties, relationships and encounters
            • Chapter 16 Personal Differences - "The Individual Aspect"
            • The individual and a “happy” childhood
            • Traditional value systems
            • Model: The Social and Concept-Oriented Dimensions Mode
        • Toys & Users 5
          +
          • Part V - Consumers and Product
            +
            • Introduction
            • Chapter 17 Consumer Ideology, Requirements and Needs
            • A. The ideological benefits (of purchase)
            • Sutton-Smith’s eight benefits
            • The purposes of toys, play and games
            • B. The personal benefits (of purchase)
            • Toys within the family unit
            • Toys within the pedagogical environment
            • Toys within the technological environment
            • Toys in marketing/advertising
            • Toys and Art
            • Chapter 18 Consumer Toy Utility Maximisation
            • A. Socio-psychological significance of the product
            • B. The individual appeal of the product
            • Children’s toy collections
            • Criteria for acquisition/purchase
            • Toys and children’s ages
            • Toy collections
            • Children’s favourite toys
            • 6-10 year olds’ favourite toys
            • Parents’ favourite toys
            • Parents’ and children’s favourite toys
            • Distinctions between girls’ and boys’ world of toys
            • Chapter 20 Consumer Segments and Toy Values
            • Qualitative toy values index
            • The loyal and the disloyal (casual) consumer
            • Segment overview
            • Toys, play and attitudes to the future
        • Toys & Users 6 & 7
          +
          • Part VI - Toy Positioning
            +
            • Toy positioning
            • Toys as phenomenological projects
            • Toys’ positional sign, text and codes
            • Chapter 21 The Doll and the Human Being
            • The text or story
            • Dolls’ stories which text play
            • Types of dolls and their aesthetics
            • Dolls, doll universes - gender and appeal
            • Girls’ doll and dream universes
            • The girls’ classic doll universe
            • The older girls’ dream universe
            • The theatre/drama and fairy tale universe
            • The pseudo, parody and utopian universes
            • Boys’ doll and dream universes
            • The boys’ classic figure and doll universe
            • The older boys’ dream universe
            • The boys’ fairy tale, fantasy and war universe
            • The parody and the synthetic pseudo-universe
            • Universal value systems
            • Toys, soap and education
            • Barbie - soap and the synthetic pseudo-universe
            • GI Joe - soldier and socio-ecologist
            • Chapter 22 Animal Figures
            • Compensation and soft toys
            • Transitional phenomena and toys
            • The value and significance of things
            • My little toy mouse - a soft animal toy
            • The animals and the farm
            • Chapter 23 Implements
            • Implements and toys - a development process
            • The tool box
            • Weapons and implements for catching/capturing
            • The car - the implement and the dream
            • Bicycle - skill, experience and horizons
            • Activities
            • The implements of aggressive play
            • Chapter 24 Systems and Construction
            • The modern system concept or system toys
            • Construction toys
            • A note about “construction”
            • Girls’ and boys’ construction toys and play
            • LEGO and DUPLO products - synonymous with theory and praxis concerning strategic and system constructions.
          • Part VII - Future Perspectives and Suggestions for Further Research
            +
            • Introduction
            • The pragmatic truth perspective
            • Perspectives concerning toys
            • Perspectives concerning play with toys
            • Communication pragmatic perspectives
            • Play theoretical perspectives 
            • Perspectives concerned with the ecological approach to play
            • Perspectives concerning learning the “context of play”
            • Good toys
            • Postscript
        • Toys & Users Appendix, Bibliography and Index
          +
          • Appendices
            +
            • Appendix 1
            • Appendix 2
            • Appendix 3
            • Appendix 4
          • Bibliography
          • Index
    • Legeforskning
    • Spilforskning
    • ITRA
    • Scandinavian Toy Institute
    • Videnshjulene
      +
      • Dannelseshjulet
      • Fortællehjulet
      • Kreativitetshjulet
      • Legehjulet
      • Legetøjshjulet
        +
        • Legetøj
      • Redskabshjulet
      • Sansehjulet
      • Spilhjulet
        +
        • Spil
      • Babyhjulet
      • Tegnehjulet
      • Videnshjulet
        +
        • 10 vidensområder - 100 klogheder
        • Intelligens, viden og klogskab
        • Børns indsamling af viden
        • Leg og klogskab
        • Os-klog
        • Tal-klog
        • Billed klog
        • Musik klog
        • Natur-klog
        • Livs-klog
        • Fornemme-klog
        • Krops-klog
        • Ord-klog
        • Jeg-klog
        • Videnshjulet på andre sprog
  • Butiksguide
    +
    • Accessories
    • Babypleje
    • Babytøj
    • Babyudstyr
    • Bøger
    • Børnemøbler
    • Børnesko
    • Børnetøj
    • Dåbsgaver og tilbehør
    • Legetøj
    • Pre Born
    • Smykker og ure
    • Ventetøj
    • Økologi
  • Viden om børn
    +
    • Familieliv
      +
      • Alternativ behandling
      • Coaching og Psykologi
      • Gravid og Barsel
      • Alt til familien
      • Mad til døren
    • Artikler
      +
      • Alternative behandlinger
      • Babylegetøj
      • Babyliv
      • Børnehaven
      • Diverse
      • Drengene
      • Familien
      • Fredagsføljetonen
      • Fremtiden
      • Kreativitet
      • Krop og Ernæring
      • Leg
      • Legetøj
      • Legetøj drenge
      • Legetøj piger
      • Lægen/Sygdom
      • Læring og Indlæring
      • Mit kloge barn
      • Musik
      • Natur
      • Opdragelse
      • Pigerne
      • Pædagogik
      • Skolen
      • Spil
      • Sport og Fritid
      • Udeleg
      • Værdier
      • Vuggestuen
    • Børn
    • Drenge
    • Piger
    • Videnshjulet
    • Næring lig læring
    • Lørdagsprygl
    • Det pædagogiske arbejde med børn
    • Ny bog:Min mini katekismus
    • Læseprojekt ORDET FANGER
    • Kemi i legetøj
  • Idéer
  • Barndomshistorier
  • Øvrige artikler
    +
    • Accessories
    • Legetøj
      +
      • Timevis af sjov med en kælk fra Legebyen.dk
    • Aktiviteter
      +
      • Grønlandske børn er blandt verdens mest aktive
    • Børnetøj
    • Børneværelset
    • Udendørs leg
    • Baby
      +
      • Tuttelu - Ny løve nurser baby-koncept med stor investering
    • Handel
    • Unge
    • Far og mor
  • Børneliv anbefaler
  • Information om Børneliv
    +
    • Kontakt os
    • Om Børneliv
    • Hvem står bag Børneliv?
    • Generelle forbehold

Information Information


Kontakt os

Om Børneliv

Hvem står bag Børneliv?

Generelle forbehold
Information
  • Information om Børneliv
  • Kontakt os
  • Om Børneliv
  • Hvem står bag Børneliv?
  • Generelle forbehold
Børneliv.dk
  • Overblik
  • Tips & Tricks
  • Barndomshistorier
  • Ugens leg
  • Familieliv
Kontakt Kontakt
© Børneliv.dk 2003 - 2023