”Sommeropdragelse” nr. 3 - Sprogstimulering

At opleve nye ting sammen er en oplagt lejlighed til at få styrket dit barns sprog.

Hvor babyer er dybt afhængig af fokuseret øjenkontakt og lange intense samtaler, er de omkringfarende tumlinger og børnehavebørn mere til ’hands on’.

Snak om de ting I ser, smager og laver, råder sundhedsplejerske Inger Marie Larsen.

Dit barn vil gerne hjælpe med at lave mad og dér er det guld værd at sætte ord på oplevelsen: ’Sikken nogen tykke skiver, du skærer af dén agurk’ eller ’Se, guleroden er orange, men kartoflen er gul’, ’Jordbær smager sødt’ - helt banale ting, som hjælper dit barn med at få styr på begreberne, siger hun.

Andre sikre hits er højtlæsning og sanglege.

 

Brug en regnvejrsdag på børnebiblioteket, hvor dit barn selv vælger fem eller syv bøger, I kan tage med hjem og læse. Måske skulle du også låne en bog med gamle sanglege som ’Bjørnen sover’. En herlig gyse-leg ligesom ’alle mine kyllinger kom hjem’, foreslår sundhedsplejersken.

 

 

Leg:

Har du en lille læsper, kan du lære ham/hende at tygge tyggegummi. Rå gulerødder giver også god mundgymnastik ligesom at puste til en vatkugle. I kan jo puste om kap.

 

Leg:

Sutten kan sætte sig på tværs af en sund sprogudvikling. Måske skulle I bruge sommerferien på at vænne junior fra sutten….og lave en lille udflugt til et frodigt suttetræ.

 

Leg:

I fire års alderen begynder børn at rime selv – manipulere med ordene og opdage musikken:
Mand-vand
Hat-kat
Osv.
Få alt det sjov ud af rimelegene, I kan. De børn, der rimer meget, får nemlig også lettere ved at læse om et par år.

 

Kilde: Søren Bilsøe: Det hele barn