6 - Gode anvisninger og vejledning er vigtigt for fremtidens sociale kompetancer.

Tro på dig selv. Du skal bare tro på dig selv, så får du succes. Men tro er en forestilling der udspiller sig i hjernen.

Hvis forestillingen om at du ikke er god nok, fylder mere end forestillingen om at du er noget værd, så var du nok bedre stillet uden tro. Men sådan fungere det jo ikke.

Erfaringen om hvad der fører til succes og hvad der fører til fiasko ligger i hjernen i de spor der er dannet. Sporene bliver liggende indtil en aflæring finder sted, og en ny indlæring får ”overbevist” hjernen om, at nu er det denne forestilling, der er gældende. Omkodning af forestillinger og adfærdsmønstre er det vi til daglig kalder opdragelse.

Opdragelse som nogle måske kan bekræfte, kun kan lade sig gøre, hvis barnet er villig til at modtage opdragelsen.

Barnets vilje kan have en anden dagsorden – men selvom det kan opleves besværligt for den voksne – så er det en kæmpe resurse for barnet, at kunne tage sine læreprocesser med sin vilje.

I børnefællesskaber vil barnet erfare hvilke handlinger, der skal til for at få kontakt til ”min allerbedste ven” - og få erfaringer med hvad der skaber knubs, skrig og kamp.

De voksne må organisere sig, således at børnenes læreprocesser kan finde sted og erfares til ende. Måden børnene lærer at være sammen på, afspejles i gruppen.

Anerkendes børnene i deres gode hensigter, bliver deres følelsessignaler respekteret, deres fantasi pirret, og grundlaget bliver skabt for at børnene kan være gode, til at være gode sammen.

Mette Petersen er pædagog med særlig viden om småbørn og vuggestuen.
Mette skriver essays og artikler for Vidensbutikken og Børneliv -
og holder foredrag om små børns trivsel og udvikling i vuggestuen.
Du kan skrive til Mette på – mp@mettepetersen.info eller besøge hendes hjemmeside på www.mettepetersen.info