Færdigheder vedr. "egen-viden" - personlig viden 

Individet og det individuelle

Hvert menneskebarn er enestående og vigtigt:

  • i familien
  • i børnehaven
  • i klassen
  • i skolen
  • i samfundet og i verden

Identitets-bevidsthed

Social bevidsthed - kontakt med familie og venner

Kropsbevidsthed

Personlighedsbevidsthed

Social bevidsthed - kontakt med familie og venner:

  • Lærer at vide, hvor ens forældre kommer fra, hvor gamle de er, og hvilket job de har
  • Kan fortælle gode historier om ens søskende
  • Lærer hvem der er ens bedsteforældre – mor forældre – far forældre
  • Vide hvordan man er i familie med en fætter og en kusine og nævne nogle af dem ved navn
  • Kikke på sin families anetavle og kende personerne indtil tredje og fjerde led – gerne ud fra billeder og historier
  • Kunne fortælle om, hvilke personer udenfor familiekredsen der er betydningsfulde, og hvem man elsker – voksne - børn

Kropsbevidsthed:

  • Kender navne og kan pege på forskellige dele af kroppen: hoved, skuldre, arme, hænder, ben, knæ, fødder
  • Bevæger dele af kroppen uafhængigt af andre dele:klapper i hænder, nikker med hovedet, sidder på hug og bøjer knæerne
  • Forstår “foran”, “bagved” og “ved siden af” kroppen

Personlighedsbevidsthed

  • Personlige evner og følelser:
    • Kunne fortælle om, hvad man er dygtig til - synge sange – tegne – fortælle historier     – lege – bygge – klatre – svømme m.m.
    • Kunne fortælle om, hvad man kan lide: ”Det bedste i verden?”
    • Kunne fortælle om, hvad man er bange for: ”Det kan jeg ikke lide”
    • Kunne berette om imaginære positive personer – engle – helte – heltinder osv.
    • Kunne berette om imaginære negative væsener – grimme trolde – farlige fabeldyr – spøgelser m.m.
    • Kunne berette om både fredelige og farlige dyr

Individet og det individuelle visdoms-perspektivet

  • Barnet skal have plads til at lege og drømme
  • Barnet skal have plads til at søge efter sandheden
  • Barnet skal have plads til at danne sig en helhedsopfattelse
  • Barnet skal lære at forstå og tro på den enkeltes menneskeværd og ret til værdig behandling
  • Barnet skal have frihed til etisk nytte af religion
  • Barnet skal opleve kærlighed
  • Barnet skal lære at tro på nødvendigheden af den demokratiske proces
  • Barnet skal have plads til et spirituelt liv

Den sociale individualisme

Det enkelte barn og den enkelte voksne har ansvar:

  • som individ
  • som familiemedlem
  • som medlem af børnehave- og skolesamfundet
  • som medlem af det lokale samfund

Hvert enkelt barn og voksen påvirkes af regler og normer:

  • i hjemmet og i familien
  • i børnehaven og i skolen
  • i venskaber/andre forhold
  • i samfundet

 Det enkelte barn, det enkelte menneske formulerer og ændrer regler og normer sammen med andre af mange årsager:

  • i hjemmet og i familien
  • overalt i børnehaven og skolen og i nærmeste omegn
  • overalt i samfundet

Mennesker formulerer sammen regler og normer, som tager hensyn til andre for at sikre almen sundhed og sikkerhed:

  • i hjemmet og i familien
  • overalt i børnehaven og skolen: kantinen,
  • gangene, hallen, biblioteket, på legepladsen
  • i samfundet – eksempelvis vejskilte

Mennesker tager sammen beslutninger, som involverer andre mennesker:

  • i hjemmet
  • i børnehaven
  • i skolen
  • på legepladsen
  • i nabolaget

Den enkelte person kan bidrage til beslutningsprocesser og problemløsning:

  • i familien
  • i gruppen i børnehaven
  • i klassen
  • i skolen

Dansk statsborgerskab indebærer kendskab til vores nationale symboler:

  • Danske nationaldage
  • Nationalflaget og det europæiske flag:
    • 2 farver: rød og hvid
    • 2 farver: gul og blå
    • Flagenes kors og stjerner er symbolsk historie

Dansk statsborgerskab indebærer bevidsthed om landets helligdage og festdage:

  • dage fastlagt i lovgivningen som dage der fejres
  • af hele nationen,
  • af de europæiske stater eller
  • af verdenssamfundet

Færdigheder forbundet med det at blive mere vidende

  • Kende til de forskellige dele af en billedbog, f.eks. titel, forfatter, indholdsfortegnelse
  • Lokalisere dele og sider i en bog med interessante billeder
  • Anvende forskellige dele af en bog
  • Kunne genfortælle en eller flere historier fra bøger

Færdigheder forbundet med det at blive mere vidende ved at lytte til og at snakke sammen med andre

  • Nyde at lære og anvende nye ord
  • Nyde at dele “egenproducerede” historier, sang og digte
  • Nyde at konversere uformelt med klassekammerater og voksne
  • Nyde at tale frivilligt om egne personlige erfaringer
  • Nyde at vise interesse i andres beretninger
  • Nyde at lytte til andre
  • Nyde at modtage andres positive reaktioner
  • Anvender gerne udtryk som “undskyld” - “må jeg bede om” og “tak” - og vise respons på venlige hilsener