Færdigheder vedr. sproglig viden

At lytte

Lyttefærdigheder:

  • Identificerer almindelige lyde i omgivelserne
  • Skelner lydkarakteristika: volumen, stemmeleje m.m.
  • Husker en lyd eller en lydsekvens
  • Identificerer første og sidste lyd i en sætning
  • Skelner ord fra hinanden
  • Skelner første lyd i ord (enkeltvis)

At høre og forstå

  • Adlyder enkle mundtlige anvisninger
  • Husker to på hinanden følgende anvisninger
  • Husker en serie af på hinanden følgende anvisninger
  • Forstår indholdet i en historie:
    • Husker detaljer
    • Husker sekvenser
    • Laver logiske slutninger
    • Forstår årsag og effekt
    • Forudser slutninger
    • Genfortæller en historie
  • Forstår mundtlige informationer.

Holdninger og adfærdsmønstre

  • Lytter til en historie, når der læses højt
  • Lytter til andre uden at afbryde
  • Viser interesse for andres ideer
  • Vælger bånd og plader - lytten som en aktivitet
  • Koncentrationsspændvidde øges

At tale

Talefærdigheder

  • Respons til en historie, som læses højt
  • Deltager i recitationer (gruppevis) af rim, sanglege, sang
  • Stiller spørgsmål
  • Afrapporterer uformelt
  • Udtrykker sine meninger
  • Deltager i gruppesamtaler
  • Lærer og anvender nyt mundtligt ordforråd
  • Taler om objekter i billeder
  • Udtrykker følelser og tanker i ord, vendinger eller sætninger
  • Forklarer følelserne hos figurer i historier
  • Genfortæller kendte historier i den korrekte rækkefølge
  • Interviewer andre mennesker
  • Fortæller og forklarer hvordan en aktivitet eller handling skal gennemføres

Sproglig adfærd

  • Nyder at udveksle ideer
  • Nyder at dele “egenproducerede” historier, sange og digte
  • Nyder at lære og anvende nye ord
  • Konverserer uformelt med klassekammerater og voksne
  • Taler frivilligt om egne personlige erfaringer
  • Viser interesse i lytterens reaktioner
  • Anvender udtryk som “undskyld”, “må jeg bede om” og “tak”
  • Respons til hilsner

At "aflæse" og at "læse"

Visuelle færdigheder

  • Identificerer pantomimiske bevægelser
  • Genkender/skelner mellem farver
  • Genkender/skelner mellem former
  • Sammensætter matchende objekter
  • Sammensætter matchende former
  • Sammensætter matchende billeder
  • Sammensætter og skelner mellem bogstaver
  • Skelner mellem venstre og højre
  • Skelner mellem en figur og en baggrund
  • Lokaliserer et billede på et ark
  • Får øje på detaljer i billeder
  • Husker et objekt, som mangler i en gruppe
  • Genkender små bogstaver og versaler

Visuel udvikling - ord/ordforråd

  • Bevidst om tryksager i omgivelserne:
    • Anvender etiketter
    • Anvender informationstavler
    • Fortæller historier til brug på “erfaringstavler”
    • Lægger mærke til, at læreren sætter mærkater på objekter i klasseværelset
    • Observerer, at andre børn sætter mærkater på ting
    • Forbinder billeder og ord med hinanden
    • Genkender velkendte ord og navne, dvs. nødudgang, stop
    • Anvender kontekst for at udforske betydningen af ukendte ord

At begynde at forstå begrebet “at læse”

  • Kigger i bøger
  • Deltager aktivt i mundtlige aktiviteter (i gruppen)
  • Deltager aktivt i mundtlige aktiviteter (individuelt)
  • Tolker billeder
  • Beskriver objekter, mennesker, situationer
  • Leverer ord i kontekst
  • Klassificerer informationer
  • Forbinder ord og billeder med hinanden
  • Deltager i mundtlige fortællinger
    • genfortæller noget han/hun har erfaret i den rigtige rækkefølge
    • deltager i meningsfulde dialoger
  • Identificerer detaljerne i en historie
  • Følger enkle skriftlige anvisninger

Fonetisk analyse

  • Identificerer bogstaver
  • Sætter versaler og matchende små bogstaver sammen
  • Skelner mellem ord som ligner hinanden
  • Anvender ord som rimer i sange og digte
  • Kender lyd/symbol sammenhæng
  • Identificerer konsonanter og vokaler

Færdigheder forbundet med det at studere

  • Kender til de forskellige dele af en bog, f.eks. titel, forfatter, indholdsfortegnelse
  • Lokaliserer dele og sider i en bog
  • Anvender forskellige dele af en bog

Holdninger og adfærdsmønstre

  • Øver sig i at “aflæse” adfærdsmønstre
  • Nyder god litteratur og poesi
  • Viser interesse/udviser gode “lyttevaner”
  • Er tydeligt fornøjet overfor visuelle stimuli
  • Læsning/respons i forhold til bøger - viser interesse og glæde
  • Beder om at få visse bøger læst højt igen og igen

At skrive

Finmotoriske færdigheder

  • Samler enkle puslespil
  • Fingermaler mønstre, billeder, former
  • Trækker perler på en snor
  • Anvender ler
  • Limer billeder/former til et ark
  • Hælder væsker, f.eks. juice
  • Farvelægger enkle billeder/former indenfor stregerne
  • Holder og anvender farveblyanter
  • Holder og anvender blyant
  • Anvender brede, senere smallere pensler
  • Klipper med en saks
  • Folder papir
  • Vandfarver/staffeli
  • Tegner streger og former i luften, på kridttavle og papir
  • Kopierer streger og former
  • Kalkerer navne, bogstaver, ord
  • Kopierer navne, bogstaver, ord

Begynder at skrive

  • Forbinder mundtligt sprog med trykte ord
  • Opfinder symboler, som videregiver meddelelser
  • Anvender forskellige skriveredskaber
  • Udforsker bogstavformer
  • Skriver bogstaver og ord
  • Anvender opdigtede stavemåder for at skrive nye ord
  • Etablerer “linje-til-linje progression”
  • Anvender mellemrum mellem ord
  • Skriver egne historier

Holdninger og adfærdsmønstre

  • Leger at man kan skrive
  • Er tydeligt stolt over fremskridt/beherskelse
  • Nyder at skrive originale historier, digte, sange
  • Nyder at læse skriftligt arbejde højt for andre
  • Vælger skrivning som en foretrukken aktivitet