Færdigheder vedr. social viden

Hvert menneske har:

  • behov og ønsker
  • evner
  • færdigheder
  • interesser
  • følelser
  • talenter

Hvert menneske er enestående og vigtigt:

  • i familien
  • i klassen
  • i skolen
  • i samfundet og i verden.

I hele verden lever de fleste mennesker i familier, men familier er forskellige:

  • størrelse
  • forhold mellem medlemmerne i den enkelte familie
  • det enkelte familiemedlems rolle i familien
  • struktur

Politisk

Samtlige børn og voksne har ansvar:

  • som individer
  • som familiemedlemmer
  • som medlemmer af børnehave- og skolesamfundet
  • som medlemmer af det lokale samfund

Børn og voksne påvirkes af regler:

  • i hjemmet og i familien
  • i børnehaven og i skolen
  • i venskaber og andre forhold
  • i samfundet
  • overalt

Mennesker formulerer og ændrer regler af mange årsager:

  • i hjemmet og i familien
  • overalt i børnehaven og skolen og i nærmeste omegn
  • overalt i samfundet

Mennesker formulerer regler, som tager hensyn til andre for at sikre almen sundhed og sikkerhed:

  • i hjemmet og i familien
  • overalt i børnehaven og skolen: kantinen, gangene, hallen, biblioteket, legepladsen
  • i samfundet:
  • vejskilte

Mennesker tager beslutninger som involverer andre mennesker:

  • i hjemmet
  • i børnehaven
  • i skolen
  • på legepladsen
  • i nabolaget

Den enkelte person kan bidrage til beslutningsprocessen og problemløsning:

  • i familien
  • i gruppen i børnehaven
  • i klassen
  • i skolen

Statsborgerskab indebærer kendskab til vores nationale symboler:

  • Nationaldage
  • Nationalflaget og det europæiske flag  
  • Flagenes kors og stjerner er symbolsk historie

Statsborgerskab indebærer bevidsthed om landets helligdage og festdage:

  • dage fastlagt i lovgivningen som dage, der fejres af hele nationen, af de europæiske stater eller af verdenssamfundet

Økonomisk

Familier har behov og ønsker:

  • mad
  • et hjem
  • tøj
  • sundhedspleje
  • fritidsbeskæftigelser

Det lokale samfunds serviceydelser er til for at tilgodese dets medlemmers behov og ønsker:

  • skoler
  • biblioteker og museer
  • parker og legepladser
  • politi og brandvæsen
  • lægehuse
  • institutioner
  • butikker

Mennesker har behov for hinanden for at skaffe varer og serviceydelser:

  • i børnehaven
  • i klasseværelset
  • i skolen
  • i lokalsamfundet

Mennesker tager beslutninger om de penge, de tjener.

  • De kan vælge at:
    • købe varer
    • købe serviceydelser
    • dele og donere
    • spare op

Geografisk

Retninger anvendes til at beskrive forhold og sted:

  • over/under
  • bagsiden/forsiden
  • tæt på/langt væk fra
  • her/der
  • venstre/højre
  • top/bund
  • ovenpå/nedenunder

Kort kan repræsentere steder:

  • værelser (skole, hus)
  • bygninger
  • gader
  • lokale samfund
  • vort land

En globus repræsenterer Jordkloden og viser:

  • vort land
  • vor hjemstavn og by
  • verdenssamfundet
  • landjorden og oceanerne