At se fjernsyn – at iagttage billederDe fleste forældre ved godt, at tv kan være vanedannende på den måde, at jo mere vi ser tv, jo mindre har vi lyst til at gøre noget andet som at gå ud i naturen eller besøge et spændende sted. Det samme gælder for børnene. Både børn og forældre ved, at fjernsynet også meget nemt bliver en slags barnepige, når en videofilm er sat på. De hastigt skiftende billeder på tv-skærmen har ingen fysisk udfordring, sådan som andre billeder kan have: Maleriet er fremstillet ved hjælp af et lag af farver, vægtæppet med et motiv på er vævet af uld eller måske et andet materiale – og billederne er stillestående og derfor nærværende. Modsat er billederne på tv, som ikke kan standses. På den anden side er det spændende og udviklende for både forældre og børn at se et godt tv-program sammen. Programmer, forældre og børn sammen ser i fjernsynet, kan blive en værdifuld oplevelse, hvor emnet for programmet fint kan blive suppleret med en snak om billederne i opslagsværk eller kortene i et atlas, som har noget at gøre med det sete program. Faktum er imidlertid, at ikke alle udsendelser er kvalitetsprogrammer – og det ved børnene godt. Derfor zapper de naturligvis mellem programkanalerne for at finde noget væsentligt og interessant. De små børn er imidlertid sagesløse overfor dårlige tegnefilm eller barske nyhedsudsendelser, de tilfældigt og alene kommer til at se. Små børn under 5-6 år kan ikke på tv skelne imellem, hvad der er autentisk og en form for forsinket virkelighed, og hvad der ikke er virkeligt eller bare er ”film” eller ”underholdning”. De behøver al den hjælp og støtte, de kan få ved at være sammen med voksne, så de kan spørge og få en god forklaring på det, de ser. Derved lærer de også at skelne mellem virkelighed og fiktion. Hensigten med tv og de gode udsendelser for børn er naturligvis at kunne supplere børnenes gode oplevelser i naturen, i børnehaven og skolen sammen med andre børn og kammerater. De mange virkeligt gode tv-programmer er på en måde en foræring, en gave til børnene, som i utrolig grad kan inspirere dem til rollelege og kreative og udviklende aktiviteter. © 2000 Jørn Martin Steenhold |